Kisahku utk iktibar lady driver

Aku nak kongsi kisahku semoga menjadi tauladan buat Lady driver diluar sana. Saat ni aku cuma merasa bersyukur yang aku masih lagi bisa bernafas, dapat berpeluang melakukan ibadah. Memohon ampun sesama hamba dan pada pencipta.
Aku ingin sentiasa ingat kisah ini agar dimasa hadapan aku lebih hati hati.
Malam selasa yg lalu aku dari Johor ke Seremban, aku terima phone called dr kg mengatakan Mok iaitu nenek aku jatuh. Oleh kerana keadaan dia stabil. Aku berehat di Seremban semalaman dan merehatkan badan aku yg letih sesangat.
Di Seremban , ada urusan yg aku harus bereskan. Jadi aku plan utk bertolak ke Kelantan pada petang dan akan transit di Benta. Aku nak berehat dan tidur di Benta so keesokkan hari baru aku akn brgerak ke Kelantan. Aku nak kembalikan tenaga dan mood sebab bosan jugak long distance driving ni.
Aku bertolak ke Benta dari Seremban jam 5.30 pm. Aku budget sampai di Benta Sebelum Maghrib. Dan bermula lah kisah ku yang memberi seribu pengalamn yg sgt berharga.
Aku biasa lalu di Tol Gombak tp, hanya sebab aku tersalah masuk lorong, aku masuk ke Pekan Gombak yg super busy. Bila aku patah balik ke Tol dah nak jam 7 petang. Aku mengutuk diri aku.
Perjalanan diteruskan hingga sampai pekan Raub, sudah jam 8.30 malam. Aku follow Sign Board Gua Musang dan Kota Bharu. Kebetulan dihadapan aku ada lori minyak. Aku just follow and belum ada ruang utk aku memotong.
Aku kira dekat sejam , aku follow lori minyak itu hinggalah aku dapat potong. 5 minit berlalu . Lori minyak dah jauh aku tinggalkan dan dikiri kanan aku cuma jalan yang sangat sunyi, tiada penduduk. Aku mulai cemas, sister aku plak seorang yang pendiam. Tanya dan jawab sepatah.
Terlalu sunyi, radio tiada reception, Line telefon pun sama. Kemudian, aku nampak papan tanda Felda Tersang. Ya Ampun, ini jalan alternative. Jalan ni kalau patah balik sama jauh dengan tempat aku nak pergi. Jadi aku kena teruskan jugak perjalanan.
Di tengah tengah jalan tertiba keluar 4 bijik motor dari dalam semak. Motor motor macam nak merempit , bersusun diatas jalan raya. Aku nak horn nanti akan buat mereka marah, aku cuma berdoa sampai mereka dah makin maju ke depan dan bila ada ruang utk aku terus potong dgn berani aku terus potong,aku drive kereta dgn laju, takut kalau mereka kejar.
Perasaan takut makin menghantui. Seperti tiada cahaya lagi yang aku boleh lihat hanya gelap.
saat itu, kalau minyak tiada, atau kereta buat hal. Aku mmg tak tahu nak cakap apa.
Adik aku pernah cerita, jalan ni memang berbahaya. kereta kena hijack, kena rompak. Mulut aku tak berhenti henti baca ayatul kursi
Rasa cemas aku berkurang, akhirnya aku sampai Felda Sg Koyan. Aku berhenti utk tanya direction dan beli sedikit makanan.
Pemilik kedai itu seorang wanita, dia beritahu bahawa Benta masih jauh dan jarak dalam satu jam lagi. Aku kecewa , marah, geram dengan diri aku. Kenapa aku boleh buat silap yg bodoh macam ni.
" Awok, kena hati hati. Kat depan tu byk simpang. Jgn lewat sgt. Takut gok kedai tutp, tak der keta. lagipun kat sana tu ada ORANG KENA BUNUH".. cerita wanita.
"Bila?" aku makin panik.
Wanita itu terdiam, " Ermmm lama dah , tak pe la Jgn risau . kalau ada orang tahan ke ape ape ke. Awak jangan berenti.
Aku meneruskan perjalananku. ternyata aku melalui jalan kelapa sawit. Aku lihat sign board ke Benta masih 40 km. Utk sampai ke jalan besar dalam 20 Km. Jalan sempit dan berliku liku. gelap dan hutan tebal. Aku hanya tawakal . kalau ditakdir aku mati disini , aku redha.
Melewati jalan yang gelap, hutan dan sebagai perempuan aku cemas , takut, sedih dan segala perasaan yg tidak enak menghantui.
Akhirnya aku dapat lihat dari jauh cahaya lampu jalan. Aku makin lega cuma jalan berselekoh. Aku lihat simpang ke Bandar Kuala Lipis, aku jalan terus cuma waktu disimpang, ada kereta dari arah hadapan dan saat aku perlahan kan keretaku mungkin trlalu perlahan. Aku dengar bunyi Bannnmmm dari arah belakang. kepanikkan , ketakutan ku menjadi terlalu extreme. Aku berhenti kereta ditepi dan meluru kearah kereta yg melanggar aku.
Seorang lelaki muda, dia langsung tidak marah malah suruh aku cool. Masa tu aku terkeluar kata kat " Maaf, maaf " Tak pe akak bayar ganti rugi". Rupa rupa nya aku kena makan hidup hidup.
Lepas aku dah calm, aku called brother aku , dia kata aku tak salah dan suruh buat report.
Ada 1 kereta berhenti, nak menyibuk and sebuah motor dtg kearah aku. semua lelaki. Aku rasa, biar aku settle dan tinggalkan tempat itu dgn segera.

Malam itu menjadi pengalaman yg mahal buat aku. selama ini aku tidak pernah mengalami sebarang accident jd , dimasa hadapan aku dah tau bagaimana nak handle situasi.
Benarlah sesuat itu ada hikmahnya. Aku menjadi lebih berani dan jgn panic, lebih aware undang undang jalan. Aku mungkin kurang pengalaman kerana selama ini, aku jarang drive. Cuma sejak balik dr saudi 7 bulan ini sahaja aku betul betul on the road.

Buat Lady driver diluar sana. My Advised
- Jgn drive for long distance watu malam, apa yg kita rancang mungkin sebaliknya berlaku.
- Kalau tak pasti dgn jalan, patah balik jgn buat mcm sy.
- Kalau berlaku accident, jgn keluar dr kereta. Taki kira apa pun. Catit no kereta yang terbabit. And go straight to police station.
- kalau U ada sense not right, just dont continue.

Semoga Memberi manfaat utk semua.

Comments

Popular posts from this blog

Homestay Suria Kota Bharu

Tahukah anda rupa Masjidil Al Aqsa.